May 10, 2014

Sredstva za čišćenje koja koristim

Pre nekoliko meseci mi je kap prelila čašu, jednostavno više nisam mogla...više mi se nije dalo da trošim malo bogatstvo na sredstva za čišćenje puna hemikalija čije nazive ne umem da izgovorim, čija me isparenja guše dok mi po glavi lebdi slika gasa čudne boje koji mi ulazi u nozdrve, a zatim i pluća i vremenom me razdire (da shvatam da preterujem). Pored veoma uznemirujuće slike javljala mi se i misao „Da li sam dobro isprala sredstvo? Možda da ipak ponovim još jednom, za svaki slučaj.“

Verujem da ovo nekome može zvučati kao blago (ili ne baš blago) preterivanje, ali ko me zna neće biti iznenađen :). Kako bih sve to izbegla (cenu, trovanje čudnim gasom i ostalo), a opet imala čisto kupatilo i ostatak stana, odlučila sam da se informišem o prirodnim sredstvima za čišćenje i to onima koja mogu sama da napravim.

Potraga je bila uspešna, internet je prepun recepata ovog tipa. Sa ovim sredstvima nemam bojazan od trovanja (ni ukućana, ni okoline - kada sve to ode u slivnik), štedim novac, a kuća mi je čista k’o suza. U suštini svi recepti se svode na par osnovnih sastojaka čijim kombinovanjem se dobijaju sredstva za različite namene.

Recepte za sredstva koja ću podeliti sa vama sam izabrala za svoje domaćinstvo, u skladu sa mojim potrebama, što ne znači da će ista i vama odgovarati. Vi koristite ono što odgovara vama i vašem stanu. Imajte na umu da ovako napravljena sredstva imaju kraći rok trajanja od komercijalnih sredstava. Najbolje je da napravite meru koja vam je dovoljna za dva meseca (ili i manje).

Sastojci koje koristim su: voda, alkoholno sirće, deterdžent za suđe, alkohol (biram onaj koji je iznad 75%), soda bikarbona.

Svako sredstvo (osim sredstva za čišćenje fugni koje pravim na licu mesta) držim u boci sa raspršivačem, ovo je najpraktičniji način korišćenja. Ukoliko se i vi odlučite za isto, pazite da ukoliko nameravate da koristite bocu u kojoj je prethodno bilo neko drugo sredstvo, istu temeljno isperete kako ne bi došlo do neke hemijske reakcije između starog sredstva i sastojaka koje sipate.

Sredstva za ciscenje koja koristim




Slede i recepti koje koristim:

Univerzalno sredstvo za čišćenje: jedna kašika deterdženta za suđe u bocu vode – ukoliko pri korišćenju primetim tragove deterdženta za suđe dodam još vode.

Sredstvo za čišenje stakla (prozora, ogledala): voda i alkoholno sirće u razmeri 1:1.

Sredstvo za čišćenje sanitarija: deterdžet za suđe i alkoholno sirće u razemri 1:1. Nakon što ga naprskam ostavim da deluje oko 5 minuta.

Dezinfekciono sredstvo: voda i alkohol u razmeri 1:1. Nakon što naprskam ostavim da odstoji 5 do 10 minuta. Kada dezinfikujem elektronske uređaje ili one koji su direktno povezani sa strujom npr. prekidači, ne prskam sredstvo direktno na njih već ga naprskam na čistu krpu pa tako prebrišem uređaj.

Sredstvo za čišćenje laminata: voda i alkoholno sirće u razmeri 1:1 sa dodatkom deterdženta za suđe u količini dovoljnoj da malo oboji tečnost (ali ne previše da ne ostavlja tragove na laminatu).

Sredstvo za čišćenje fugni: napravim pastu od sode bikarbone i malo vode, nanesem na fugne i ostavim da odstoji (što su fugne prljavije to duže vremena ostavim pastu da odstoji), nakon toga isprskam vodom (ili sirćetom) i ribam četkicom, pa dobro isperem/obrišem.

Sodu bikarbonu dodajem bilo kom od ovih sredstava ukoliko su u pitanju tvrdokorne fleke, tako što pospem malo sode bikarbone na željeno mesto nakon što naprskam sredstvo za čišćenje.

Mnogima je miris alkoholnog sirćeta jak i nepodnošljiv, ukoliko je to slučaj i sa vama u bocu sa sredstvom možete nakapati i par kapi eteričnog ulja lavande. Ovo lično nisam probala jer mi miris sirćete ne smeta, ali sam na dosta mesta pročitala ovaj savet.

Sirće je izuzetno dobro kod suzbijanja kamenca tako da ga možete koristiti gde god imate ovu vrstu problema. Predlažem da se pre korišćenja sirćeta kao sredstva za čišćenje, informišete o njegovoj upotrebi na vrsti podloge koju nameravate da tretirate. Postoje površine za koje nije pogodno korišćenje sirćeta kao sredstva za čišćenje. U svom domu nemam površine kojima bi sirće izazvalo štetu tako da ga nesmetano koristim.

Sredstva za ciscenje koja koristim

Zaista postoji veliki broj tekstova na ovu temu, nemoguće ih je sve navesti, zato ću izdvojiti samo neke (prvenstveno one čije sam recepte i upotrebila):
Napravite sami 5 proizvoda za čišćenje (tekst na engleskom)
Sredstvo za čišćenje laminata (tekst na engleskom)
Sredstvo za čišćenje fugni (tekst na engleskom)
tu su još i:
Efikasna prirodna sredstva za čišćenje kupatila
Sredstva za čišćenje kupatila koja nisu štetna
Napravite prirodna sredstva za održavanje kuće

Šta mislite o ovakvim proizvodima? Planirate li da im date šansu? :)

P.S. Ukoliko vam je potrebna pomoć u planiranju velikog spremanja na raspolaganju su vam liste zadataka za veliko spremanje stana.

Update: Otkrila sam još jedan način za čišćenje fugni, pročitajte više u postu Kako čisti magični sunđer?!. I dalje smatram da je smesa sa sodom bikarbonom dobar način čišćenja, ali vam možda ovaj novi način više odgovara. :)

Srećno!